Eugene Ionesco
Lekcja




Reżyseria - E. Żentara 
Aktorzy:
Karolina Kasprzak - Uczennica
Edward Żentara - Profesor
Leszek Żentara - Brat Profesora

fot. Daniel Szubelak



     Gdyby miarą jej wartości miala być opisana historia, "Lekcja" zmieściłaby się z powodzeniem w nurcie sensacyjno-kryminalnym, podobnie jak literatura Dostojewskiego. Dramaty Ionesco wprowadzają w arkana sztuki XX wieku. Określane mianem antyteatru, posiłkujące się surealizmem i psychologią głębi, obok dzieł Becketa czy Adamowa tworzą odminny (nowoczesny) wizerunek sztuki przesycony sarkazmem i niewiarą wobec racjonalnych sposobów ujmowania rzeczywistości. Bo jakąż gwarancję mądrości dawał światu ludzki rozum, który doprowadził do dwóch okrutnych wojen i nieustannie szerzącej się agresji? 

     Język Ionesco broni się absurdem, groteską, autotematyzmem. Opisuje zarówno rzeczywistość literacką jak i świat dramatu - dotyka mechanizmu twórczości, która poprzez irracjonalizm stara się osiągnąć prawdę, jaką musimy odnaleźć sami w sobie. 

     Demoniczny, zaskakujący widza swoją przewrotnością Profesor, atrakcyjna fizycznie, pełna wdzięku pensjonarki, delikatnie i z uczuciem wygrywająca niuanse swojej roli Uczennica, obcesowy i konkretny do bólu Brat Profesora - to lekcja teatru i nowego spojrzenia na sztukę.


Lato Teatralne 2000

Recenzje:

Lekcja - STEN 2000
Siedem wieczorów na Kanoniczej