Samuel Beckett
Teatr Wewnętrzny 1


   Tu i tam
Reżyseria: Walter D. Asmus
 
   Komedia, Nie ja 
Reżyseria: Marek Kędzierski 
Scenografia: Ewa Bathelier

   Kwadrat
Reżyseria: Oliver Sturm
Scenografia: Andreas Walkow
Muzyka: Stanisław Welanyk
   Aktorzy:
Alicja Bienicewicz, Dagmara Foniok, 
Małgorzata Gałkowska, Ewa Kalita, 
Marek Kalita,  Jacek Poniedziałek, 
Edward Żentara



     Z górą dwadzieścia lat temu Beckett, który wiele razy reżyserował własne sztuki w Berlinie, Londynie i Paryżu, na przedstawioną mu przez Jana Błońskiego i Marka Kędzierskiego propozycję przygotowania spektaklu jednej z własnych sztuk w Starym Teatrze odpowiedział sugestią, aby zwrócić się do jego asystenta z berlińskiego Schiller-Theater, Waltera D. Asmusa, który "zrobi to lepiej". W ten sposób w październiku 1981r. na Scenie Kameralnej doszło do premiery Końcówki, ostatniej przed wprowadzeniem stanu wojennego. Wiktor Sadecki zagrał Hamma w przekładzie Kędzierskiego, w czasie pracy nad nim życzliwy autor udzielił mu wielu cennych komentarzy. Asystowanie Asmusowi okazało się także pierwszym stażem scenicznym Kędzierskiego. Od 1994 roku, początkowo w Teatrze Bückleina, a następnie w Teatrze Atelier, przygotował on z krakowskimi aktorami serię inscenizacji beckettowskich, na którą złożyły się: Watt, Końcówka, Nie ja, Komedia, Dosyć oraz Taśma Krappa. Marek Kalita wystawił Ohio Impromptu oraz Solo. Oliver Sturm z Berlina reżyserował sceniczną wersję telewizyjnej sztuki Kwadrat. Asmus, wówczas już autor głośnych inscenizacji w dublińskim Gate Theatre, latem 1996r. prosto z Lincoln Center przyjechał do Krakowa, aby w nowym małym teatrze Atelier zrealizować wielką małą sztukę Becketta Come and Go - w przekładzie Marka Kędzierskiego już nie Przychodzić i odchodzić (Antoni Libera), tylko Tu i tam. Na festiwalu "Beckett in Berlin 2000" Alicja Bienicewicz, Małgorzata Gałkowska oraz Ewa Kalita zagrały ją po niemiecku.



"teatr wewnętrzny - tytuł, jaki nadano czterem jednoaktówkom Becketta, odsyła do teatralnej formy, która jest próbą projekcji wnętrza ludzkiego umysłu, próbą uscenicznienia świadomości. Wykoryzstane w spektaklu teksty (...) powstały na przestrzeni dwudziestu lat i ilustrują charakterystyczne dla ich autora dążenie do redukcji człowieka, żwiata zewnętrznego, niekiedy słowa, po to, żeby tematem uczynić obecny w ludzkiej świadomości dyskurs z istnieniem (...) to w umyśle widza dopełnić ma się zaprojektowana na scenie rzeczywistość.

Katarzyna Krzyżan
Didaskalia 1997r.