transpozycje   2002   transpositions

przewidywany program:



Niedziela, 12 maja

Teatr Zależny, Scena Politechniki Krakowskiej, ul. Kanonicza 1

19.00

SAMUEL BECKETT
Not I (Nie ja, wersja angielska): Trish Kessel, Dear Conjunction, Paryż
Nie ja, wersja polska: Dagmara Foniok, Teatr Atelier, Kraków,

Krapp's Last Tape Dear Conjunction Theatre Company, Paryż
W roli Krappa Leslie Clack. Spektakl w jęz. angielskim.
Ostatnia taśma, fragment polskiej wersji prezentuje Marek Kalita




Poniedziałek, 13 maja

Willa Decjusza, ul. 28 lipca 17a

EKSPOZYCJA FOTOGRAFII
BECKETT MEDIALNY - prezentacja materiałów audiowizualnych


14.00

Z praktyki tłumacza, Spotkanie z Barbarą Bray.


15.30

The Irish Beckett, wykład Gerry'ego Dukesa z Dublina, prezentacja jego monografii Samuel Beckett, która ukazała się w ostatnich miesiącach w serii Illustrated Lives nakładem wydawnictwa Penguin


17.00

Film  (1963) wg. scenariusza S. Becketta. W roli głównej Buster Keaton
Projekcja możliwa dzięki specjalnemu pozwoleniu producenta, Barneya Rosseta (Grove Press, New York)


18.00
do ca. 23.30

Wieczór monologów /A Night of Monologues /La Nuit des monologues:

SAMUEL BECKETT

  • Non io, (Nie ja, wersja włoska): Cristina Golotta, Yosuke Taki, Teatro dell'Arcipelago, Mediolan
    Watashijanai, (Nie ja, fragment, wersja japońska): Miho Iwata, Kraków
  • Assez, (Dosyć)  tekst francuski w wykonaniu Ghislaine Dumont, Theatre d'Ourcq, Paryż
    Dosyćtekst polski w wykonaniu Ewy Sąsiadek
  • Monolog Winnie (Cudowne dni), w wykonaniu Alicji Bienicewicz, Stary Teatr.
  • Watt  występują: Marek Kalita, Janusz Koprowski, Christian Ericsson, Leslie Clack, Edward Wnuk
    (po polsku, francusku i angielsku)

HAROLD PINTER
Ashes to Ashes,  Dear Conjunction Theatre Company, reż. Christian Ericsson, wykonanie: Patricia Kessel oraz Leslie Clack.
Polska wersja sztuki, w wykonaniu Doroty Pomykały i Marka Kality, pt. Z prochu powstałeś




Wtorek, 14 maja

Willa Decjusza:

EKSPOZYCJA FOTOGRAFII
BECKETT MEDIALNY - prezentacja materiałów audiowizualnych


11.00

Warsztaty: Adaptacja literacka. Barbara Bray opowiada o tak zwanym Scenariuszu Proustowskim,  filmowej adaptacji W poszukiwaniu straconego czasu,  którą przygotowała razem z Haroldem Pinterem oraz reżyserem filmowym Josephem Loseyem.



Teatr Zależny:

19.00

THOMAS BERNHARD Contra Heidegger (proza)                                               


20.30

ROBERT PINGET Hipoteza, (teatr)


Spektakle Teatru Atelier - Kraków, w wykonaniu Marka Kality. Reż. Marek Kędzierski



Teksty polskich wersji utworów prezentowanych w czasie "transpozycji" (oprócz tekstu Harolda Pintera) w przekładzie Marka Kędzierskiego.



BECKETT MEDIALNY
goście Willi Decjusza w ramach Transpozycji 2002 będą mogli skorzystać (pon, wt 13-14. 05) z udostępnionych przez Gerry'ego Dukesa i Marka Kędzierskiego nagrań audiowizualnych. W audiotece m. in. cykl "Beckett reżyseruje Becketta": m. in Czekając na Godota z Romanem Polańskim, Ostatnia taśma z Rickiem Cluchey; cykl "Beckett on Radio", zrealizowana w 1987 r. (USA) udział biorą m.in.: Billie Whitelaw, Alvin Epstein, David Warrilow, Barry McGovern; cykl "Beckett on Film" (Channel Four), zrealizowany w 2000 r. cykl adaptacji filmowych całości scenicznych utworów Becketta. M. in. Czekajac na Godota, reż. Michael Lindsay Hogg, Ostatnia taśma (Atom Egoyan), Katastrofa (reż. David Mamet, z udziałem Harolda Pintera oraz Johna Gielguda - ostatnia rola)

"FILM"
Nakręcony w 1963 roku na czarno-białej taśmie, z wyboru niemy w erze dźwięku, Film to jedyna przygoda filmowa autora Czekając na Godota. W zrealizowanym w Nowym Jorku przez Alana Schneidera obrazie Beckett umieścił przed kamerą idola swej młodości, Bustera Keatona. Anachronicznie ubrany, sędziwy aktor (była to jego ostatnia rola) wciela człowieka uciekającego od świata i własnej przeszłości, a w gruncie rzeczy od wszelkiej formy postrzegania. Aż do ostatniego ujęcia nie może się uwolnić od ścigającej go Kamery, którą uczynił Beckett drugim głównym bohaterem.
Kopię filmu (jedną z kilku jeszcze istniejących) udostępnił specjalnie dla "transpozycji" jego producent, właściciel legendarnego wydawnictwa Grove Press i przyjaciel Becketta, Barney Rosset.